mandag den 4. juni 2012

Grønne frikadeller og fantastiske boller


Jeg eksperimenterer lidt i køkkenet. Det der med at følge en opskrift det er jeg ikke særlig god til.
Her til aften stod den på frikadeller. til to pander fulde brugte jeg:

1 lille rødløg
2 forårsløg
2 håndfulde frisk spinat
500 g. hakket svinekød
2 æg
mel
½dl. mælk
salt 
peber

det hele blev rørt sammen og stegt på panden. Et lille trick jeg har lært fra min farmor er at stege en enkelt frikadelle først og smage om der skal mere salt eller peber i, før man steger resten af frikadellerne.

resultatet blev rigtig godt!


Desuden skulle der lige laves en omgang boller til fryseren. Jeg bager alt brød selv, da jeg synes at "købe brød" er blevet for dyrt og sjældent smager af nok.
herunder er opskriften på nogle helt fantastiske boller som jeg fandt da jeg søgte rundt på diverse kreative blogs.


Fantastiske luftige 5-kornsboller

Opskrift:
- 2 dl. 5-korns-blanding
- 4 dl. vand
- 50 g. gær
- 2 dl. mælk
- 50 g. smør
- 2 tsk. salt
- 720 g. mel
- evt. 2 spsk. honning
Kerner og vand koges op i en gryde. Smøret smeltes og hældes sammen med mælk ned i kernemassen. Lad det køle af, til det er lunkent. Herefter tilsættes salt, gær og evt. honning.
Melet tilsættes lidt ad gangen. Ælt dejen godt igennem og sæt dejen til hævning i 40 minutter.
Slå dejen ned og ælt den igen. Form den til boller og sæt dem på en plade med bage-papir. Lad bollerne hæve igen i 20 minutter.
Bollerne bages midt i ovnen i ca.15 minutter ved 200 grader.

De blev rigtig lækre og luftige

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Giv endelig en kommentar! :)