mandag den 27. august 2012

Hvad der er sket de sidste par uger

Puuha! tiden løber afsted. Her kommer lidt af hvad jeg har lavet når der en sjælden gang har været plads mellem lektier, afleveringer, familiefødselsdage, motion, indkøb, rengøring mm. 

Tirsdag d. 21 fyldte min storebror 23. Jeg trængte til at få lavet noget kreativt og endte op med dette maleri. Digtet der står derpå er et han selv fandt på for 5 år siden da vi var i Sverige med vores bedsteforældre. Jeg kom pludselig i tanke om det og det vækker smil på læben hvergang jeg læser det højt. Min bror blev meget glad og det har allerede fået æres pladsen på hans kollegieværelse :) 


couscous salat og kartoffel-porretærte. Til tærten fandt jeg en opskrift på en grovtærtedej på nettet. skrællede og skar kartoflerne i små stykker og kogte dem. porrerne skar jeg i tynde skiver og lagde oven på de kogte kartofler. Til sidst blandede jeg æg og mælk med salt og peber og hældte over tærten. Jeg brugte ikke ost, da jeg ønskede en sundere udgave. Den var lækker både varm og kold i madpakken.
Salaten er lavet af kogt couscous som jeg afkølede og blandede med skåret snackpeber, tomat, agurk og rucola salat. 

Brunch pandekager med frisk frugt, brumbær og akacie honning.



                                                                                                             
Brunchpandekager fra Alletiders Kogebog  

Til 8 personer - eller 4 sultne



Ingredienser:
3.33
dl.
200
gram
1.33
stort
1.33
spsk.
1.33
knivspids
1.33
tsk.
33.33
gram
         
Bland alle de ovenstående ingredienser i en skål, til dejen er ensartet (Jeg tilsatte lidt fuldkornsspeltmel og 2 hele æg)

Varm panden, evt. en spejlægspande eller blinispande, og kom en lille smule smør på. Kom dejen på panden i klatter, som skal flyde ud af sig selv (ca ½ dl.). Bag dem, indtil overfladen bobler og undersiden er lysebrun. Vend pandekagerne og bag videre.

Det tager et par minutter på hver side.
For en sundere udgave kan smørret i dejen undlades og nøjes med fedtstof til stegningen.



krydret kyllingbryst med ovnkartofler og sprød pæresalat.
Især salaten var lækker. Jeg brugte en salatblanding som jeg skyllede. Derefter skar jeg sprøde pærer i stykker og hældte en olie-eddike dressing med chili over - det er vidst en ny favorit!

Hjemmelavede ørestikkere. Jeg satte mig en aften og syede genbrugsknapper, filtkugler og træhjerter på mine nyligt købte ørestikkere.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Giv endelig en kommentar! :)