søndag den 8. juli 2012

100 km's vandretur

Onsdag eftermiddag pakkede hele familien hvad vi havde brug for i rygsække og tog til Ålbæk. Oldemor Jane på 97 år bor i et lille gammelt hus i Ålbæk (det samme som hun har boet i hele sit 97 årige lange liv), vi havde mad med så vi kunne spise tidlig aftensmad sammen med hende. Hun er en frisk dame, dog gentager hun sig selv en del og glemmer hurtigt hvad man lige har sagt. Vi lod bilerne stå og vandrede afsted mod Skagen med rygsække og hund. efter nogle timer fandt vi en shelter-plads med bålplads og et muld-toilet ude i Bunken klitplantage. Her overnattede vi til torsdag.
Torsdag morgen spiste vi de medbragte pitabrød med røget laks og skinke. Den første time gik med leg og udspring i Råbjerg mile. Herefter fortsatte vores tur nord på. Desværre løb vi hurtigt tør for vand og tog noget hos en vagtpost. Frokosten blev købt og indtaget ved en campingplads en 10 km syd for Skagen. Senere fandt vi endnu en shelter-plads. Rygsækkene fik lov at blive der mens vi gik til Skagen city for at spise aftensmad og købe snolder. På en fiskeresturante nede ved havnen fik vi lov at binde Inka(hunden) fast under bordet mens vi spiste. Mor og Klara fandt en cykel-taxa hjem i anledningen af årets Skagensfestival. Vi andre gik tilbage til Shelterne. Inden sengetid blev der drukket hvidvin, spist snolder og nødder, drukket varm kakao mens Klara stod for den helt store underholdning.
Fredag morgen var der igen røget laks men denne gang med hvidløgs naan-brød, havregrød og frugt - man kan hurtigt få nogle dyre vaner!
Vi gik til Skagen, fandt et tog og kørte tilbage til Ålbæk. Da vi kom til oldemor's hus sov hun middags søvn, så vi kørte en tur ud til morfars grav og købte ind til sen frokost, roser og kage til oldemor.
Den gamle dame gav et nummer på harmonikaen efter maden, hun kom ind imellem med nogle sjove vendinger som vi så kan gå og grine lidt af. Kl. 15 sagde vi pænt farvel til oldemor og kørte til Frederikshavn hvor vi tog færgen til Læsø. Mormor bor på Læsø og vil give ly til os hele weekenden.
Hun havde fået fat i en masse hummerhaler som vi fik til forret inden kyllingen og de nye kartofler kom på bordet. Til dessert var der jordbærgrød - mums!
Lørdag og søndag var det i de gode travesko igen. Lørdag blev mor hjemme hos mormor og hjalp hende med at få ordnet haven. vi andre gik de første 30 km rundt om øen. Til frokost stod den på stjerneskud, burger og fiskefillet. Det var en fin tur der oppe nord på. I Østerby tog vi bussen hjem til Vesterø, hvor mor og mormor stod klar med grillet fisk, pølser og diverse salater.
Søndag blev Kasper hjemme. Vi stod tidligt op for at nå de sidste 30 km inden den sidste færge sejlede fra øen. Solen bagte på vores næser, kinder og skuldre og fødderne var efterhånden godt ømme. Frokosten blev bestilt i Byrum. "Bløden hale" en lækker pizza med jomfru hummer, aspars, ruccola og parmesan ost. Luksus! Vi nåede de sidste 30 km, og nåede bad og mad hos mormor. Jeg er spændt på hvordan mine fødder har det imorgen.
Jeg vil klart anbefale længere gå-ture. Man får motion, kan få snakket en masse, frisk luft, sol og rigeligt tid til at tænke over livet. Bare på med de gode sko og så afsted! :)